Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Sušené alebo čerstvé ovocie?

rss

So zimným obdobím prichádza aj čas, kedy stále menej a menej kupujeme čerstvé ovocie a viac prechádzame na sušené. Často krát však nevieme, či je to správne, alebo má sušené ovocie len tzv. placebo efekt. Ako to teda so sušeným ovocím v skutočnosti je?

Sušené je koncentrované čerstvé

Rozdiel medzi sušeným a čerstvým ovocím je iba v tom, že v sušenom bola z plodov odstránená voda. Zachováva sa v ňom viac ako 85% vitamínov, teda väčšina energie ostáva zachovaná. Aj keď bielkoviny sa redukujú a tuky v ňom nie sú takmer žiadne, fruktóza a glukóza sa zachováva. Ostáva tak isto vláknina, ktorá pri 100g vhodne vybraného ovocia dokáže pokryť až 50% celodennej potreby.

A čo vitamíny?

Ak je ovocie sušené šetrne, vitamíny a minerály sa v sušenom ovocí zachovajú takmer všetky. Niektoré druhy sú dokonca prospešnejšie sušené, než čerstvé. Napríklad také brusnice, ktoré obsahujú viac antioxidantov ako čerstvé. Pozor by ste si však mali dávať na množstvo, ktoré skonzumujete. Keďže je sušené ovocie vlastne skoncentrované čerstvé ovocie do malého objemu, s menším množstvom tak prijímate nie len viac prospešných látok, no napríklad aj viac kalórií. Predstavte si to tak, že dve slivky v čerstvom stave sa rovnajú dvom slivkám v sušenom stave. Veľký rozdiel však? Aj tu však platí, že sušené ovocie je stále lepšie ako sladkosti. Keď porovnáme napríklad 100g mliečnej čokolády a 100g sušeného ovocia, v ovocí je obsah kalórií zhruba polovičný. Navyše, ak ovocie zapijete vodou, podporíte účinky vlákniny a tým pomôžete aj tráveniu.

Na čo dávať pozor?

Keďže sušené ovocie neobsahuje tuk ani cholesterol, na rozdiel od sladkostí nie je zdrojom škodlivých transmastných kyselín. Tým pádom si na ňom kľudne môžu pochutnávať aj ľudia s vysokým krvným tlakom. Opatrní by ale mali byť alergici a astmatici, ktorí by sušené ovocie mali konzumovať výhradne po namáčaní v teplej vode. Je tu totiž riziko konzervačných látok, hlavne síry. Pred konzumáciou sa takisto uistite, že ovocie nie je napadnuté plesňami či škodcami. Rozlišovať od klasického sušeného ovocia treba kandizované, ktoré sa líši v tom, že je v ňom pridaný cukor.

Aké sušené ovocie je to najlepšie?

Záleží len na vás, aké ovocie vám chutí, poprípade či chcete konzumáciou niečo dokázať. Prinášame vám tie najklasickejšie ovocia aj s ich účinkami:

Slivky: Podporujú trávenie, pôsobia proti zápche a upravujú správne fungovanie metabolizmu.

Marhule: Obsahujú vysoké množstvo beta-karoténu. Pomáhajú ľuďom s vysokým krvným tlakom a srdcovo-cievnymi ochoreniami.

Jablká: Sušené jabĺčka podporujú činnosť mozgu a vďaka špeciálnym enzýmom pomáhajú v rozkladaní tuku. Ak teda držíte diétu, no máte chuť na niečo sladké, jabĺčka sú tie pravé!

Figy: Podporujú tvorbu železa a bojujú proti anémií. Okrem toho vplývajú na naše psychické zdravie. Odbúravajú stres, bojujú s depresiami a dodávajú nám dobrú náladu.

Datle: Datle majú nízky glykemický index čo znamená, že cukry uvoľňujú pomaly a udržujú stabilnú hladinu energie. Sú veľmi sýte a preto slúžia ako rýchla energia, ktorá vás nabudí, zbaví únavy a pomôže sústrediť sa.

Banány: Aj banány, podobne ako figy či ďatle, pôsobia na dobrú náladu a bojujú s depresiami. Okrem toho vďaka minerálom skrášľujú naše vlasy a nechty.

Brusnice: Je všeobecne známe, že brusnice sú najlepšou liečbou a prevenciou pred zápalmi močového mechúra a ochorení obličiek. Sušené dokonca liečia viac, ako čerstvé.

Hrozienka: Okrem priaznivých účinkov proti osteoporóze hrozienka ničia škodlivé baktérie v ústnej dutine. Podobne ako datle sú rýchlym zdrojom energie.

Ktoré je vaše obľúbené sušené ovocie? 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz