Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
43%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Zelená zásobáreň vitamínov a minerálov- to je špenát, ochranca nášho zdravia

rss

Ktovie prečo, ale väčšina ľudí má proti zeleným potravinám averziu. Možno kvôli tomu, že sa hovorí, že to, čo je zelené je zdravé a tak nechutné. Často je však opak pravdou. A preto aj vy, pokiaľ ste ako deti špenát neznášali, skúste svoj názor prehodnotiť a porozmýšľajte o tom, že mu dáte druhú šancu.

Nutričná hodnota

„Železným“ kráľom síce špenát nie je, napriek tomu obsahuje mnoho látok potrebných pre organizmus. Je jednou z najvýživnejších potravín, aj preto, že 100 g tejto zelenej zeleniny pokrýva:

  • dve tretiny dennej spotreby provitamínu A,
  • takmer celú dennú spotrebu kyseliny listovej alebo folátov,
  • polovicu vitamínu C potrebného na deň,
  • skoro štvrtinu dennej spotreby horčíka,
  • viac ako štvrtinu dennej spotreby železa,
  • okrem toho je špenát bohatý aj na draslík, vápnikzinok a vitamíny B, E a K.

Na čo tieto vitamíny a minerály naše telo potrebuje?

Vitamín A, karotenoidy, betakarotén

 Betakarotén je vysoko účinný antioxidant, ktorý zachytáva voľné radikály a zbavuje telo ťažkých kovov, čím chráni pred karcinogénnymi a tzv. civilizačnými chorobami. Chráni aj pred účinkami slnečného žiarenia a zlepšuje opaľovanie kože. Prispieva k mladistvému vzhľadu a pomáha v boji proti vráskam. Z karotenoidov sa syntézou tvorí vitamín A.

Vitamín A- retinol je vitamín pre zrak. Ochraňuje aj sliznice v tele a tým pomáha pri zachovávaní ich obranyschopnosti proti vírusom.

Vitamín B- kyselina listová, biotin, niacin

Kyselina listová (B9) je dôležitá pre zdravý vývoj plodu, ale aj pre samotnú plodnosť ženy. Tiež má priaznivý vplyv na mentálne zdravie, krvotvorbu, sluch, rast rýchlo sa obmieňajúcich buniek, predovšetkým črevnej sliznice a krviniek.

Biotín (B8) je vitamín potrebný pre zdravé vlasy, nechty, pokožku a správne fungovanie pohybového aparátu.

Niacín (B3) navodzujezdravý spánok a má priaznivý vplyv na látkovú výmenu, silné srdce a cievny systém.

Vitamín C, E a K

Vitamín C je bojovník proti vírusom a posilňovač imunity.

Vitamín E dodáva potrebné živiny pečeni, odbúrava stres a únavu.

Vitamín K a fytohormóny pôsobia na vývoj ľudskej svaloviny. Vitamín K sa používa aj na liečbu porúch krvnej zrážanlivosti, čiže na „zhustenie“ krvi. Z tohto dôvodu by sa mali konzumácii špenátu vo väčších množstvách vyhýbať, alebo ju zvážiť aj ľudia, ktorý užívajú tablety na riedenie krvi.

Minerály

Horčík (spolu s vápnikom) pôsobia proti svalovým kŕčom.

Železo a listová zeleň majú priaznivý vplyv na tvorbu krvi. Špenát obsahuje železo v jeho trojmocnej forme, ktoré je málo využiteľné kvôli jeho obtiažnej vstrebateľnosti. Aby mohlo byť vstrebané, je potrebné jeho prevedenie na dvojmocnú formu prostredníctvom žalúdočnej šťavy. To je však nestále a rýchlo oxiduje späť. Zachovanie zlúčenín dvojmocného železa zaisťuje vitamín C. Z tohto hľadiska je vitamín C v špenáte dôležitejší, ako obsah železa. Odborníci na výživu odporúčajú k špenátu jesť mäso. Ak tieto pokrmy spojíme a pripojíme k nim vitamín C, využitie železa zo špenátu sa mnohonásobne zvýši.

Draslík znižuje krvný tlak.

Zinok je minerál, vďaka ktorému máme zdravú pleť, vlasy aj nechty. Priaznivo tiež pôsobí na elasticitu pokožky.

Na čo si treba dávať pozor pri konzumácii špenátu?

 Špenát je bohatým zdrojom kyseliny šťaveľovej, ktorá viaže vápnik. Pri väčšej spotrebe treba dávať pozor, aby sa organizmus neochudobnil o tento materiál, pretože kyselina šťaveľová bráni vstrebávaniu vápnika v črevách. Zároveň sa varením kyselina šťaveľová viaže s vápnikom a tvorí s ním nerozpustnú anorganickú zlúčeninu, ktorá sa hromadí v obličkách v podobe obličkových kamienkov. Špenátu by sa mali vyhýbať aj ľudia trpiaci na prekyslenie organizmu, pri chorobách čriev, pečene, žlčníka.  Kyselinu šťaveľovú môžeme čiastočne neutralizovať pridaním mlieka alebo smotany do hotového pokrmu. Na to by sme nemali zabudnúť ani ak podávame špenát deťom.

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz