Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Mangold – zelenina, ktorú by ste mali spoznať

rss

Mangold je starobylým príbuzným omnoho známejšieho špenátu. Podobne ako špenát je to výživná zelenina a zároveň prírodný liek, ktorý si môžete dopestovať vo vašej záhradke. Čo všetko mangold lieči, a ako sa pripravuje?

Mangold v kuchyni

Mangold poznáme listový a stopkový (nazývaný aj špargľový). Zberajú sa listy a stopky. Po zbere ich treba rýchlo skonzumovať, zamraziť alebo spracovať, kým sú čerstvé. Kým stopky sa pripravujú v kuchyni na spôsob špargle (dusením, obaľovaním, vyprážaním), listy nachádzajú využitie na spôsob špenátu (varením, dusením). Mangold možno pripraviť aj ako šalát, čerstvé lístky jarného mangoldu sú výborné aj surové.

Mangold ako prírodný liek

Listy a stonky mangoldu obsahujú protizápalové a protisklerotické látky (rutín, kvercetín...). Vďaka obsahu vlákniny mangold podporuje činnosť čriev a pomáha pri tráviacich problémoch. Obsahuje vitamín C a celý rad ďalších vitamínov (A, E, K...), ochranných a minerálnych látok (vápnik, horčík, draslík, železo, sodík, fosfor...). Kyselina listová (vitamín B9) podporuje bunkové delenie, tvorbu červených a bielych krviniek. Vysoký obsah antioxidantov má pozitívny vplyv na cievnu sústavu, pri liečbe zápalov žíl a pod. Pre svoju nízku energetickú hodnotu je mangold zaujímavým doplnkom redukčných diét.

Pozor na kyselinu šťavelovú

Vzhľadom k obsahu kyseliny šťavelovej sa neodporúča pravidelne konzumovať viac ako cca 150-200 g mangoldu denne. Obsah kyseliny šťavelovej sa našťastie znižuje už niekoľkominútovým povarením alebo blanšírovaním. Riziká tejto kyseliny spočívajú vo vytváraní nerozpustných zlúčenín v črevách (spolu s vápnikom) a v podpore tvorby ľadvinových kameňov – to sa samozrejme týka predovšetkým následkov pravidelnej nadmernej konzumácie. Kyselina šťavelová nie je náš nepriateľ, v primeranom množstve ju náš organizmus potrebuje. Nájdete ju aj v špenáte a červenej repe.

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz