Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Hrášok, hrášok, všade len hrášok...

rss

Hrášková sezóna sa začína rozbiehať. Ak chcete zdravé a nízkokalorické jedlo, ktoré vás zasýti, hrášok je tou správnou voľbou.

Sezóna čerstvého hrachu je krátka, preto si ju treba užiť naplno.  Zelené „guličky“ majú v sebe  veľa vitamínov.  Môžu sa pochváliť obsahom vitamínu A, B1, B2, B3, B6, C a K. Vitamín K je nenahraditeľný pre zdravé kosti a dobrú zrážanlivosť krvi.

Vitamíny, minerály a tuky

Hrášok sa môže pýšiť nie len množstvom vitamínov ktoré obsahuje, ale aj vlákniny.  Priaznivcov zdravej výživy poteší aj minimálny obsah tuku a cholesterolu. Jeho súčasťou sú aj omega-3 mastné kyseliny.

Horčík, zinok, fosfor, draslík aj meď neodmysliteľne k hrášku patria, ako aj rastlinné bielkoviny a fytonutrienty (prírodné, biologicky aktívne komponenty obsiahnuté v rastlinnej strave).  Mexický vedci tvrdia, že polyfenol z hrášku pôsobí ako prevencia proti rakovine žalúdka a fytonutrienty majú protizápalové a antioxidačné účinky.

Vlákniny a bielkoviny v hrášku spomaľujú trávenie a cukry v našom tele sa vstrebávajú pomalšie. Zabraňujú prudkým zmenám cukru v krvi a teda sú prospešné pre ľudí trpiacich na vysoký krvný tlak.  

Mrazený alebo sterilizovaný?

Čerstvý hrášok môžeme zohnať len veľmi krátku dobu – niekoľko týždňov v roku.  Svoju prirodzenú farbu a chuť si lepšie zachová mrazený hrášok. Ten obsahuje aj menej konzervantov a soli, čo je pre zdravie výhodnejšie.  Aj u mrazeného hrášku však treba počítať so znehodnocovaním živín. Preto by sme mali mrazený hrášok konzumovať do jedného roku od jeho zmrazenia, kým si uchováva väčšinu vitamínov a minerálov.

Klíčenie hrachu

U hrachu je zaujímavé, že klíči aj uschnutý. Mladé surové klíčky obarené vriacou vodou sú pre organizmus ľahko stráviteľné.

Pár zaujímavostí o hrášku

  • Hrach pestovali už v roku 8200 p.n.l. na Cypre
  • Zrelý hrášok je žltý, my ho zväčša konzumujeme kým je ešte nezrelý, zelený
  • Necelá šálka hrášku obsahuje len 100 kilokalórii, no bielkovín má viac ako celé vajce
  • V čerstvej forme sa do obchodov dostane len 5% hrášku. Ostatných 95% sa mrazí a konzervuje

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz