Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Zinok - dostatok, nedostatok, optimálna hladina a vplyv na zdravie

rss

Zinok je nevyhnutným stopovým prvkom, ktorý hrá dôležitú úlohu v imunitnom systéme.Nachádza sa v každom tkanive ľudského tela. Podieľa sa na delení buniek a je vynikajúcim antioxidantom. Jeho deficitom trpí oveľa viac ľudí, ako nedostatkom železa. Čo by ste si mali pamätať je to, že telo si zinok neukladá. Mali by ste teda pamätať na jeho dostatočný príjem z potravy. Zároveň však pozor aj na jeho pravidelný vysoký príjem, ktorý je rovnako nebezpečný.

Prejav a dôsledky nedostatku zinku v tele

To, že naše telo nemá dostatok zinku sa prejaví zmenou chutí- zvýšená chuť na sladké a slané jedlá, ďalej hnačkou, nedostatkom energie, zvýšenou únavou. Jeho nedostatok v tele ovplyvňuje plodnosť žien i mužov, znižuje libido, zhoršuje pôsobenie stresu na organizmus, zrýchľuje proces starnutia. Keďže tieto prejavy a dôsledky sa môžu spájať s väčším množstvom diagnóz, asi najspoľahlivejšie je podrobiť sa testu na obsah zinku v tele.

Nedostatkom zinku sú asi najviac ohrození vegetariáni, alkoholici a osoby s tráviacimi problémami. Zvýšené nároky na príjem zinku majú aj tehotné a dojčiace ženy. Vstrebávanie zinku znižujú lieky a doplnky výživy obsahujúce železo, ale aj káva.

Prejav a dôsledky optimálnej hladiny zinku v tele

Dostatočný príjem zinku sa prejavuje zlepšením látkovej výmeny,  znížením druhotných komplikácií cukrovky, posilnením imunity, zníženou tvorbou akné, áft, urýchlením hojenia rán. Zinok chráni aj funkcie zmyslových orgánov, konkrétne zrak, chuť a vôňu a podporuje činnosť nervového systému, čo zmierňuje depresie. Tento prvok reguluje tvorbu dopamínu, čo je chemická látka zlepšujúca náladu a učenie. Denná dávka zinku pre dospelého je 10-15mg, u tehotných a dojčiacich žien je to 16-19mg.

Prejav a dôsledky nadbytku zinku v tele

Vždy je dobré poznať nielen optimálne množstvo minerálnych látok pre telo, ale aj ich horné limity. Za mimoriadne vysoký príjem zinku sa považuje jeho denný príjem vyšší ako 150mg. K takejto dávke môže dôjsť pri nekontrolovanom píjme doplnkov stravy. Akútne otravy zinku sa prejavujú veľmi podobne ako jeho nedostatok- tráviacimi ťažkosťami, chudokrvnosťou, zníženou imunitou a neplodnosťou.

Výskyt zinku v potravinách

Bežne sa zinok vyskytuje v potravinách ako je mäso, morské živočíchy, mlieko, tekvicové jadierka, orechy. Zinok sa tiež vyskytuje v celozrnných výrobkoch a strukovinách, z tých ho ale naše telo nedokáže plnne využiť.

Orientačný test na zinok v tele

Vezmite si 1-2 čajové lyžičky sulfátu zinku do úst. Pokiaľ chutia ako voda, máte veľký nedostatok zinku. Ak cítite ľahkú kovovú chuť, je hladina zinku v tele nižšia. Ak vám chuť príde protivná, silne kovová, nepríjemná, je hladina dostačujúca. Samozrejme, test je len orientačný, keďže každý máme iné chute.

Tipy k zinku na záver

  • Zinok môže znižovať účinky niektorých antibiotík (napr.tetracyklínov), preto by sa mal užívať s odstupom minimálne 2 hodiny pred alebo 3-4 hodiny po ich užití.
  • Zinok nie je vhodné užívať s kyselinou listovou, meďou, železom, vápnikom, chrómom, horčíkom, pretože znižujú jeho využitie. Treba medzi nimi nechať aspoň 2-hodinový odstup.
  • V strave sa zinok lepšie vstrebáva po tepelnej úprave.

 

Zdroj: mercola.sk

 

Fotogaléria

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz