Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Zdravé semienka na tanieri

rss

Ako môže byť niečo tak malé :) také zdravé? Ak sa na vašom tanieri z času na čas neobjaví hrsť výživných semienok nabitých liečivou silou, robíte chybu. V tomto článku sa pozrieme na skutočné prírodné poklady – semienka sezamu, ľanu a chia.

Sezam

Sezamové semienka vďaka vysokému obsahu sesamínu a sesamolínu (sú to tzv. lignany) slúžia ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a niektorými typmi karcinómov, pomáhajú regulovať krvný tlak, upravujú cholesterol v krvi, prospievajú pečeni. Užitočná kombinácia obsahu karoténu, vápnika, horčíka a zinku prospieva zraku, ale aj pokožke, nechtom a vlasom. Z obsahu vitamínov sú sezamové semienka pre naše zdravie zaujímavé najmä vitamínmi skupiny B (vrátane niacínu) a vitamínu E. Na niektorých ľudí však môžu sezamové semienka pôsobiť ako alergén.

Ľan

Aj ľanové semienka majú vysoký obsah lignanov (nezabudnite však, že pre ich dobrú absorpciu je potrebné semienka dôkladne požuť, alebo zomlieť v mlynčeku na kávu). Pravidelná konzumácia ľanových semienok podľa niektorých zdrojov slúži ako prevencia rizika rakoviny (napríklad prsníka a prostaty), ale aj infarktu myokardu a mozgovej porážky. Zvlášť cenené sú pri problémoch s tráviacim traktom, zlom trávení, žalúdočných vredoch, zápale žlčníka. Ľanové semienka sa dokonca odporúčajú pre kojace ženy na zlepšenie obsahu materského mlieka. Pozor však na dávkovanie – nadmerné dávky môžu uškodiť, za bezpečnú dávku sa považuje jedna kávová lyžička denne. Pravidelnú konzumáciu a vhodné množstvo ľanových semien radšej prekonzultujte so svojim lekárom, ktorý pozná váš zdravotný stav.

Chia (vyslovuje sa čia)

Chia sú semienka tzv. šalvie španielskej (Salvia hispanica), pre svoje výživné a liečivé vlastnosti obľúbené už u starých Aztékov. Rastlina sa preto niekedy označuje aj ako aztécka šalvia. Jej semienka sú jedinečným zdrojom omega 3 mastných kyselín, vápnika (prevencia pred osteoporózou) a ďalších minerálov, proteínov, antioxidantov a vitamínov skupny B. Pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi, sú prospešné pri stálom fyzickom a psychickom vypätí či úprave nadváhy. Dodávajú energiu a detoxikujú organizmus. Kontraindikácie: ľudia s nízkym krvným tlakom, srdcovými problémami a užívajúci lieky na riedenie krvi by sa mali konzumácii semienok šalvie španielskej vyhnúť.

Najlepšie sú čerstvé

Aj keď sa zvyknú semienka pražiť a inak upravovať, najlepšie si zachovávajú svoje zdraviu prospešné vlastnosti v čerstvom stave, prípadne sušené – bez tepelnej úpravy. V slovenských e-shopoch a BIO predajniach sú sušené semienka sezamu, ľanu a chia alebo oleje vylisované z týchto semienok celkom bežne dostupné.

Všetkého veľa škodí

Aj liečivé semienka konzumujte len s mierou, ako doplnok stravy. Ak máte zdravotné problémy alebo beriete lieky, poraďte sa o vhodnosti konzumácie semienok sezamu, ľanu a chia so svojim lekárom.

TIP: Prečítajte si, aké jedlé kvety si tiež môžete servírovať na tanier. :)

http://www.poctivepotraviny.sk/magazin/clanok/kvety-na-tanieri

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz