Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
16%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Vitamín D – ste si istí, že ho máte dosť?

rss

Všetky vitamíny sú pre dokonalé zdravie dôležité, ale práve vitamín D patrí k tým, ktorých často máme nedostatok. Nie nadarmo sa nazýva slnečný vitamín – jeho najlepším zdrojom je slnečné svetlo. Doplnkovo sa dá získavať aj z niektorých potravín, čo je prospešné najmä ak sa z nejakého dôvodu (zdravotný stav, ročné obdobie atď.) nemôžete dostatočne vystavovať lúčom slnka.

Vitamín D a slnko

Aby sa v koži človeka prirodzeným spôsobom tvoril dostatok vitamínu D, je potrebná jedna zo zložiek slnečného žiarenia – ultrafialové žiarenie. Áno, je to práve UV žiarenie – desivý strašiak dnešnej doby, ktorého sa všetci obávame a pritom ho (v rozumnej miere) potrebujeme k životu. Jednoduché opaľovanie, či slnenie sa 20 až 30 minút denne umožní vášmu organizmu vytvoriť si dostatok vitamínu D.

V lete sa pri slnení pre istotu vyhnite z hľadiska UV žiarenia najnebezpečnejším hodinám (cca od 10.00 do 15.00 hod.). Nezabudnite, že čím viac prekážok počas slnenia umiestnite medzi slnko a vašu kožu (oblečenie s dlhými rukávmi, sklo okennej tabule atď.), tým nižšia bude produkcia vitamínu D. Ideálne je odkryť celú hornú časť tela, pozor na tričko – odkryť slnku len ruky je nepostačujúce. V prípade pochybností alebo akýchkoľvek zdravotných problémov sa o vhodnosti slnenia poraďte so svojim lekárom.

Prečo potrebujete vitamín D?

Vitamín D (a jeho prostredníctvom tvorený hormón kalcitriol) prispieva k ochrane organizmu pred viacerými druhmi rakoviny, cukrovkou, osteoporózou, tuberkulózou či svalovou dystrofiou. Pomáha chrániť pred vysokým krvným tlakom a kardiovaskulárnymi problémami, podporuje tzv. programovanú bunkovú smrť (apoptózu) zmutovaných buniek, kontroluje delenie buniek, celkovo posilňuje imunitný systém a pomáha pri prevencii aj liečbe celého spektra chorôb. Vitamín D potrebujeme aj pre lepšie vstrebávanie vápnika a fosforu, a ich následné využitie v organizme.

Potraviny s obsahom vitamínu D

Medzi potravinovými zdrojmi vitamínu D sú odporúčané najmä mastné ryby (treska, sardinky, sleď, treska, losos, tuniak...) a rybí tuk. Určité množstvo vitamínu D obsahuje mäso všeobecne, vaječný žĺtok, mlieko, mliečne výrobky, ale aj kvasnice, kakao, ďatle či kokos. Je zaujímavé, že aj na slnku sušené hríbiky obsahujú istý objem vitamínu D. Špecialitou sú rôzne potravinárske výrobky obohatené zvýšeným množstvom vitamínu D.

Na záver

K tvorbe vitamínu D je potrebný aj dostatok vitamínu B5 (kyseliny pantoténovej). Vitamín B5 nájdete napríklad v celozrnnom pečive, strukovinách, vaječnom žĺtku, semienkach slnečnice a sezamu, vo viacerých druhoch zeleniny a dokonca aj v droždí. Ak sa rozhodnete doplniť si vitamín D v strave špeciálnymi doplnkami, dajte si pozor na predávkovanie – nadmerné dávky sú toxické. Predávkovanie vám samozrejme nehrozí pri konzumácii bežných potravín obsahujúcich vitamín D.

 

TIP: Vajíčka z domáceho chovu si môžete zakúpiť tu

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz