Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Vitamín C – čo by ste o ňom mali vedieť?

rss

Ak by ste mali dodávať svojmu organizmu len jeden jediný vitamín, mal by to byť vitamín C (kyselina L-askorbová = E300). Jeho funkcia v ľudskom tele je kľúčová, a  na rozdiel od väčšiny známych živočíchov si organizmus človeka nedokáže vitamín C „vyrobiť“ svojpomocne. Čo všetko by ste o ňom mali vedieť?

Vitamín C ako antioxidant

Vitamín C prijímaný v dostatočnom množstve dokáže ochrániť bunky nášho tela pred pôsobením agresívnych tzv. voľných radikálov, ideálne v kombinácii s bioflavonoidmi. Dostatok vitamínu C má tiež pozitívny vplyv na imunitu organizmu a psychiku človeka.

Vitamín C a naše cievy

Vitamín C je súčasťou prevencie a liečby srdcovocievnych ochorení vrátane súvisiacich problémov (vysoký tlak, kŕčové žily a pod.). Je užitočný pri znižovaní hladiny cholesterolu, chráni cievy pred nadmerným ukladaním cholesterolu na ich steny.

Vitamín C proti rakovine

Už v roku 2008 zverejnil National Institutes of Health (Nih.gov) štúdie o vynikajúcich výsledkoch laboratórneho testovania extrémne vysokých dávok vitamínu C pri liečbe a potláčaní rastu rakovinových nádorov. Takéto množstvá vitamínu C samozrejme nemožno prijať v potrave. Preto sa takáto liečba realizuje – samozrejme pod lekárskym dozorom – vo forme injekcií resp. infúzií.

Nadmerné dávky vitamínu C sa nasadzujú pri liečbe:

- onkologických ochorení,

- chronických zápalov,

- reumy,

- artrózy,

- paradentózy,

- alergií,

- syndrómu chronickej únavy,

- infekčných ochorení...

Dá sa vitamínom C predávkovať?

Na správnej dennej dávke vitamínu C sa dodnes odborníci nezhodli – pre zdravého dospelého človeka sa bežne uvádza cca 80 mg, niekedy až okolo 100 mg. Hranica „toxicity“ takisto nebola oficiálne stanovená, je však isté že konzumáciou ovocia a zeleniny s obsahom vitamínu C sa určite nepredávkujete. Prečo? Schopnosť nášho tela prijať vitamín C z potravy je daná výkonom tzv. prenášačov nachádzajúcich sa v tenkom čreve a zabezpečujúcich proces vstrebávania vitamínu C do krvi. Prenášače majú len istú obmedzenú „kapacitu“ (jednorázovo cca 200 mg) a okrem toho akýkoľvek nadbytok vitamín C sa z tela vylučuje močom a stolicou.

Sú nadmerné dávky vitamínu C spojené s nejakým rizikom?

O podávaní nadmerných dávok vitamínu C musí rozhodnúť  (resp. mal by posúdiť vhodnosť) lekár. Nadmerné dávky tohto vitamínu nie sú vhodné pre osoby trpiace na obličkové ochorenia alebo majúce problémy s metabolizmom železa v organizme. V ojedinelých prípadoch sa u citlivých osôb môže zvýšiť riziko močových kamienkov, prípadne iné problémy. Nadmerné dávky vitamínu C si preto „neordinujte“ svojpomocne, vždy sa poraďte s lekárom.

Niektoré prirodzené zdroje vitamínu C:

šípky ríbezle jahody
egreše maliny melóny
jarabina mandarinky pomaranče
citróny grapefruity ananás
banány kiwi kel
kapusta karfiol špargľa
brokolica paprika petržlenová vňať
rakytník rešetliakovitý chren reďkovka a pod.

Na čo si ešte dať pozor?

Vitamín C ľahko podlieha skaze – ničí sa pri pečení, varení a dusení, dokonca aj pri zmrazení a rozmrazení potravín, kontaktom s kovom (pri strúhaní, rezaní...). Obsah vitamínu C klesá už umytím a olúpaním ovocia a zeleniny. Výrazný pokles nastáva pri skladovaní – zrelé jablko čerstvo odtrhnuté zo stromu má obsah vitamínu C cca trojnásobný oproti tomu istému jablku skladovanému niekoľko mesiacov v potravinárskom sklade. Pri izbovej teplote stačí k rapídnemu poklesu už niekoľko dní. Tabuľkové hodnoty obsahu vitamínov v ovocí a zelenine preto berte len ako orientačné, nepríliš spoľahlivé údaje.

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz