Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Šokujúca pravda o rybách a ortuti

rss

Jedzte viac rýb a budete dlhšie žiť, vraví klasická rada výživových expertov. Jedzte viac rýb a možno zomriete skôr, varujú iní... Kde je pravda?

Všetci vieme, že ryby sú zdravé. Obsahujú kvalitné živočíšne bielkoviny, pestré spektrum vitamínov a minerálov. Zároveň všetci vieme, ako ľudstvo za posledných sto rokov znečistilo celosvetové bohatstvo – oceány, moria, rieky, jazerá, potoky aj spodné vody. Ortuť aj ďalšie toxické kovy sa hromadia v telách rýb a ďalších vodných organizmov, končiacich na našich tanieroch.

Organizácie ako WHO stanovili limity „bezpečného“ príjmu ortute pre človeka na úrovni 40 mikrogramov denne. WHO zároveň upozorňuje, že z amalgámových plomb sa uvoľnuje do ústnej dutiny ich nositeľa určitý objem ortute, ktorý môže dosahovať denne niekoľko mikrogramov až niekoľko desiatok mikrogramov (podľa počtu a rozsahu amalgámových plomb). Pri dodržiavaní „bezpečného“ príjmu ortute teda treba počítať minimálne s dvoma jej zdrojmi – z amalgámových plomb (ak také máte), a z rýb.

Ortuť – prírodná aj človekom vyrábaná z rudy, napr. z cinabaritu – sa vo forme pár dostáva do atmosféry, odkiaľ ju dažde splavujú do vodných zdrojov, kde klesá na dno. Tam prechádza premenou na metylortuť, ktorá sa prostredníctvom mikroskopického planktónu dostáva do potravinového reťazca rýb. Pritom sa metylortuť akumuluje v telách predátorov, takže čím väčšia alebo staršia ryba, tým viac metylortute jej mäso (pravdepodobne) obsahuje. Preto neprekvapuje, že najviac ortute nájdete v mäse veľkých morských rýb (žralok, mečúň, tuniak, makrela, halibut) ale aj sladkovodných rýb (najmä šťuka a okúň).

Znamená to, že je lepšie nejesť ryby? To určite nie – len sa znova vraciame k osvedčenému pravidlu: VŠETKO S MIEROU. Niektoré odborné zdroje (napr. januárové číslo časopisu Archives Of Pathology And Laboratory Medicine, 2005) odporúčajú uprednostniť pred rybím mäsom konzumáciu rybieho oleja. Rybí olej obsahuje dostatok omega-3 mastných kyselín a ďalších cenných látok bez prídavku ortute a pesticídov, nebezpečných najmä pre malé deti a tehotné ženy.

 

TIP: Celoročný predaj pstruhov

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz