Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Semená a semienka, ktoré sa oplatí jesť

rss

Semená a semienka sú rastliny v embryonálnej fáze a pôvod výživy. Obsahujú preto mnoho vitamínov, minerálov, proteínov, esenciálnych olejov a enzýmov. Môžu mať rôzne veľkosti, tvary, ale aj farby. Sú veľmi vhodných snackom, ak chcete rýchlo a dobre zasýtiť. Konzumovať by sa mali surové, nakoľko akákoľvek tepelná úprava ničí ich výživné látky. A aké semená a semienka sú najchutnejšie a najzdravšie? 

Chia semienka

Chia semienka sú plné vitamínov, minerálov, zdroj vlákniny, bielkovín, antioxidantov a omega-3 mastných kyselín. Chia semienka neobsahujú lepok, čo je dobré najmä pre ľudí s intoleranciou lepku. Už Aztékovia a Mayovia chválili toto semienko za jeho posilňujúce schopnosti. S jeho konzumáciou to však nepreháňajte. Odporúčaná denná dávka je jedna lyžička. 

Konopné semiačka

Aj konopné semiačka patria medzi najzdravšie semienka pre organizmus zabezpečujúce komplexnú výživu pre organizmus. Obsahujú 20 aminokyselín, vrátane 9 esenciálnych, ktoré si naše telo nedokáže samo syntetizovať, a vysoký podiel bielkovín posilňujúcich imunitu a odrážajúcich toxíny. Majú jemnú orieškovú chuť a podobne ako chia semienka sú bez lepku. Sú chrumkavé a podporujú trávenie.

Tekvicové semená

Tekvicové semená sú bohaté na minerály ako je fosfor, horčík, železo, mangán, zinok a meď. Semená sú aj zdrojom vitamínov A, B1, B2 a B3, rastlinných bielkovín, mononenasýtených tukov. Tekvicové semienka pomáhajú bojovať s nepríjemnými depresiami, nakoľko obsahujú L-tryptofán, ktorý je tajnou prísadou na zlepšenie nálady. Bojujú aj proti parazitom, špeciálne pásomnici a pomáhajú predchádzať tvorbe obličkových kameňov.

Ľanové semienka

Ľanové semienka sa v ľudskej strave objavujú už viac ako 5000 rokov. Sú fantastickými zdrojmi vlákniny, horčíka, draslíka, mangánu a omega-3 esenciálnych mastných kyselín, ktorých obsahujú viac ako rybí olej. Ľanové semienka sú príjemne chrumkavé a ich konzumáciou dozaista nepriberiete, nakoľko potláčajú apetít a podporujú znižovanie hmotnosti. Ľanové semiačka sa odporúčajú konzumovať mleté, nakoľko tak poskytujú viac nutričných výhod ako celé semienko. Pomleté sa môžu pridať do pečiva, cereálií alebo smoothie.

Sezamové semienka

Sezamové semienka sú zrejme najstarším korením na svete. Najviac sa cenia pre olej, ktorý je odolný voči zatuchnutiu. Sú zdrojom vápnika, magnézia, železa, fosforu, vitamínu B1, zinku a diétnej vlákniny. Sezam chráni pečeň pred oxidačným poškodením.

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka sú výborným zdrojom vitamínu E, ktorý neutralizuje voľné radikály. Spomedzi všetkých semiačok obsahujú slnečnicové semienka najviac fytosterolu, ktorý napomáha pri znižovaní množstva cholesterolu v organizme, zvyšovaní obranyschopnosti a pôsobí ako prevencia pre niektoré druhy rakoviny.

Rascové semienka

Rasca sa môže používať takmer vo všetkých druhoch jedál. Je známa svojimi účinkami na trávenie, pretože oleje prítomné v semenách stimulujú sekréciu enzýmov pankreasu. Rascové semienka pomáhajú zmierňovať aj príznaky nádchy. pri bolesti hrdla sa zase odporúča pridať do vody s rascou zázvor.

Máte radi semienka? Ktoré konzumujete najčastejšie, najradšej a prečo? Podeľte sa s nami v komentároch pod článkom alebo na sociálnych sieťach.

Fotogaléria

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz