Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Sedem najhlúpejších mýtov o pitnom režime

rss

Pravidelný prísun vody do organizmu je jednou z kľúčových podmienok fungujúceho metabolizmu, dobrej kondície a dlhého života. Ste si istí že dodržiavate správny pitný režim?

1/ Napijem sa až keď pocítim smäd

Smäd je signálom už existujúceho nedostatku vody v organizme (na bunkovej úrovni). V tej chvíli sa napiť samozrejme pomôže, ale cieľom správneho pitného režimu je nedostatku vody v organizme predchádzať. Všetci sme dnes vystavení obrovskému množstvu rozptyľujúcich podnetov, vďaka ktorým pocit smädu ľahko prehliadneme. Zvlášť seniori majú problém uvedomiť si pocit smädu.

2/ Pivo a malinovky dobre uhasia smäd

Napriek svojmu obsahu vody alkoholické pivo skôr odvodňuje a spomaľuje metabolizmus, najmä vo vyšších dávkach. Pre inak dobre zavodnený organizmus to nepredstavuje žiadny problém, žiadny alkohol sa však nehodí ako základ pitného režimu. Sýtené nápoje (limonády, kola) síce krátkodobo pôsobia osviežujúco (pre svoj vysoký obsah cukru, kofeínu a pod.) ale v skutočnosti organizmus takisto skôr odvodňujú. V extrémnych podmienkach vytrvalostných športov (maratón a pod.) majú svoje opodstatnenie špeciálne rehydratačné nápoje pre športovcov, pre vysoký obsah glukózy však nie sú vhodné na bežné popíjanie pri TV.

3/ Ráno vstanem a dám si šálku kávy

Uhasiť ranný smäd šálkou kávy je jedna z najväčších chýb – káva výrazne odvodňuje, organizmus pritom práve ráno potrebuje dostatok vody na rozbeh do nového dňa. Naučte sa „vyvažovať“ kávu a zelený čaj vodou. Je to jednoduché, vždy po šálke kávy si doprajte šálku vody (nie bublinkovej).

4/ Stačí sa napiť občas, ale poriadne

Koľko vody možno vypiť naraz? Je to individuálne, pri skutočne prehnaných množstvách aj potenciálne nebezpečné a z hľadiska pitného režimu zbytočné. Vypiť liter vody na ex znamená, že voda sa bez väčšieho úžitku preženie organizmom a ide von. Omnoho efektívnejšie je dať si šálku vody (cca 2 dcl) v priebehu dňa každú hodinku alebo dve (pri zvýšenej fyzickej námahe a v horúcom prostredí samozrejme podľa potreby). Aj vodu zo šálky vypite pomaly.

5/ Pitie vody nemá vplyv na nadváhu a obezitu

V skutočnosti je správny pitný režim (bez sladených nápojov) s pravidelným príjmom vody jedným zo spôsobov ako urýchliť metabolizmus a prečistiť organizmus. To pomáha aj pri boji s nadváhou a obezitou.

6/ V práci nemám čas piť (a behať po WC), potom to dobehnem

V mnohých zamestnaniach nie je možné alebo vhodné ísť kedykoľvek podľa svojich fyziologických potrieb na WC. Preto sa niektorí zamestnanci cielene vyhýbajú počas pracovnej doby pitiu vody či iných nápojov. Je to mimoriadne nebezpečný postup a škody ktoré takýmto pravidelným konaním vznikajú (napríklad znížená tvorba moču potrebného na vylučovanie splodín látkovej premeny) sa určite nedajú nahradiť dodatočným pitím vody „po fajronte“.

7/ Vodu možno nahradiť čajmi, džúsmi, ovocnými a zeleninovými šťavami

Nie – pitie čistej vody nemožno plnohodnotne nahradiť inými nápojmi. Kvalitné ovocné či zeleninové šťavy, čaje, mlieko ani bublinková voda nie sú vhodné ako základ pitného režimu, ale len ako doplnkové nápoje. Náš organizmus je nesmierne vynaliezavý a dokáže získať vodu takmer z čohokoľvek vrátane mnohých potravín, napriek tomu mu pravidelným pitím čistej vody uľahčíte správne fungovanie čo sa odrazí na vašom zdraví. Hovorí sa, že takmer niet choroby, ktorá by odolala dostatočnému pitiu čistej vody.

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz