Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Prírodné vs. pridané cukry

rss

Cukor je ingrediencia, ktorú všetci poznáme a nevieme si ju odpustiť. Mnoho odborníkov na zdravú výživu nás ale varuje, že by sme ho mali konzumovať striedmo - príliš veľa cukru pre človeka nie je dobré. Existujú však dva druhy cukrov, medzi ktorými je z hľadiska ich vplyvu na organizmus podstatný rozdiel. Aké to teda sú a ako pôsobia?

Cukry vo všeobecnosti rozdeľujeme na prírodné – sacharidy a pridané – poväčine rafinované. Prírodné sú tie, ktoré sa v potravinách vyskytujú prirodzene, bez ľudského zásahu. Patria sem jednoduché cukry ako napríklad glukóza (zo zeleniny), fruktóza (z ovocia), zložené cukry laktóza (z mlieka), škrob a mnohé ďalšie. Oproti nim stoja cukry pridané – priemyselne vyrábané. Pridaný cukor v sebe ukrýva hocijaké cukry alebo sladidlá, ktoré sú do jedla pridané počas spracovania alebo výroby. Je to napríklad obyčajný biely cukor, trstinový cukor, melasa, javorový sirup, med, kukuričný sirup, ryžový sirup, agáve či rôzne umelé sladidlá. Medzi jedlá s pridaným cukrom sa rátajú napríklad aj ochutené jogurty či káva s cukrom.

Aj keď sú sladidlá ako med, javorový sirup alebo melasa menej spracovávané, nie sú umelé a ich surový stav má pre telo dokonca rôzne zdravotné benefity, dnu v tele sa správajú ako biely kryštálový cukor a zvyšujú krvný cukor. Prírodné cukry sa v tele správajú úplne inak, majú nižší glykemický index, čo znamená, že telo neabsorbuje cukor tak rýchlo, čím nezažíva šok v dôsledku prudkého nárastu krvného cukru a následne jeho náhleho poklesu. Cukry, ktoré ľudia chcú vo svojej strave obmedziť, sú práve tie pridané, pretože telu dávajú len nepotrebné kalórie  no nedodávajú žiadne živiny.

Pre pridané cukry je odporúčaná denná dávka 6 čajových lyžičiek pre ženy a 9 čajových lyžičiek pre mužov. Tých prírodných si však môžete dopriať oveľa viac. V porovnaní s pridanými cukrami sú totiž oveľa zdravšie. Telo ich doslova potrebuje. Cukry sa najprv v tele rozštiepia na ich najjednoduchšiu možnú formu – glukózu. Následne na to sa z čriev absorbuje do krvi, ktorá ju prinesie na buniek. Tam sa štiepi na uhlík a okysličí bunky, čím vzniká energia a teplo. Ak telo túto energiu nemá, siaha zo zásob vytvorených z nadbytočného uhlíka – ATP, glykogén alebo tuk. Telo bez dostatku energie teda siaha po uložených tukoch alebo rozkladá vlastné tkanivo. V dôsledku toho vznikajú poškodenia svalov, pečene, obličiek a slinivky.

Ani keď ste diabetik sa prírodne sa vyskytujúcich cukrov napríklad v ovocí či mliečnych výrobkoch báť nemusíte. Ich porcie by ste si však mali strážiť. Proteíny a vláknina spojená s vodou v ovocí pomáhajú síce absorbovať cukor pomaly a regulovane, prekročiť isté hranice a zjesť 10 kúskov ovocia za deň by bolo príliš veľa vzhľadom na vašu diétu. 2 – 3 kúsky ovocia sú pre dospelého človeka akurát. Pre mliečne výrobky to však neplatí, ak samozrejme konzumujete neosladené jogurty a mlieka či syry. Laktóza vo všeobecnosti vám neškodí. Naturálne cukry teda príliš limitovať nemusíte, neškodia, naopak organizmu pomáhajú.

Ďalšou dobrou správou je, že ako náhle telo dostane cukor, ktorý si pýta, viac už nepotrebuje. Ak máte teda chuť na sladké, stačí ju zahnať ovocím. Prepadáva nás hlavne v noci a väčšinou ju zvykneme zahnať čokoládou. Ovocie je však vždy lepšie. Samozrejme, keďže sú to „poctivé cukry“, v tele sa hneď vytvára energia, čo môže pôsobiť kontraproduktívne. Ak však hovoríme z hľadiska cukrov, jednoznačne zvoľte ovocie. Jedine že by sa vás mlsný jazýček večernej čokolády vzdať nechcel. 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz