Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Preslivkujte sa!

rss

Slivkové gule, lekvár či buchty... Ako deti sme sa za nimi šli „zabiť“. Typické letné ovocie z dedkovej záhrady sme s vyšším vekom začali objavovať aj v iných skupenstvách, ako našu ospevovanú slivovicu. Či už človek obľubuje viac tekutú alebo "tuhú", slivky nás  SLovákov sprevádzajú po celý život. 

Ovocie z Kaukazu

Slivky boli považované za výživný zdroj vitamínov už v starých civilizáciách. Zvláštny zvyk mali napríklad Staroegypťania, ktorí slivky dávali do hrobiek mŕtvych, aby po smrti netrpeli hladom. Paradox, však? Na európskom území boli slivky prvý krát zaznamenané v Grécku, kam sa dostali z Kaukazu, kde boli vyšľachtené z trniek. Na Slovensku má pestovanie slivky taktiež dlhú históriu, vďaka čomu je označovaná ako naše ľudové ovocie. Dones patria slivky medzi jedno z najpestovanejších a najrozšírenejších ovocí u nás.

Fialová gulička vitamínov

Aj keď mávame často pocit, že slivky patria vďaka svojej sladkosti k tým kalorickejším ovociam, mýlime sa. Z dvoch tretín sú tvorené vodou a na 100g ovocia obsahujú len 210 kJ, čo je zhruba 50 kalórií (pre porovnanie, biele hrozno obsahuje na 100g zhruba 74kcal, taká horalka napríklad až 540 kcal). Pomáhajú čistiť organizmus, keďže sú vďaka obsahu vlákniny dobré na trávenie. Dopĺňajú tak potrebný denný príjem vlákniny, pôsobia proti zápche a odbúravajú z organizmu nadmerný tuk. Ďalej, okrem vitamínov A (betakarotén pre zdravé očí), C (ochrana pred infekciami), E (rýchlejšie hojenie rán a znižovanie cholesterolu), K (pôsobiaci proti zrážaniu krvi) v slivkách nájdeme aj vápnik, fosfor či železo. Komplex vitamínov B zase metabolizuje bielkoviny a tuky a purpurové farbivo antokyanín zabraňuje poškodzovaniu telových buniek a chráni srdce. Pozor by si mali dať ale ľudia chorí na obličky alebo žlčník! Väčší obsah kyseliny šťaveľovej môže spôsobiť problémy s obličkovými kameňmi.

A sušené?

Sušené ovocie nebýva u lekárov príliš obľúbené. U sliviek je však dokázané, že dokážu zabraňovať rednutiu kostí. Zabezpečuje to bór, ktorý všeobecne slúži ako prevencia proti osteoporóze. Okrem toho, aj sušené slivky sú veľmi dobré pri tráviacich ťažkostiach. Stačí si ich zopár namočiť na noc do vody a ráno aj s vodou skonzumovať. Prečistenie čriev zaručené!

Ako ich spracovať?

Je len na vás, čo s vypestovanými slivkami urobíte. Či ich skonzumujete za surova, uvaríte z nich polievku, dáte pod mäso, na koláč, do lekváru alebo vypálite slivovicu. Využiť sa dá aj slivkový olej, na ktorý síce domáci recept nemáme, no tak ako do varenia sa dá použiť aj miesto pleťového krému. Proti gustu žiaden dišputát, my sme si pre vás na záver pripravili recept na jednoduchý slivkový ocot:

Umyté a vykôstkované slivky (aby lepšie púšťali šťavu, môžete ich aj nakrájať) zaliať hroznovým alebo jablčným octom a nechať  3 až 4 dni odležať v uzavretej nádobe. Potom scediť a slivkový ocot je hotový! Skladovať by sa mal na tmavom chladnom mieste a pomer je vždy 1:1. To znamená, že na liter octu pôjde kilo sliviek. Tento ocot príjemne osvieži rôzne zeleninové šaláty, výborná je aj osviežujúca limonáda.

Do slivkovenia! 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz