Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
16%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Pálenie záhy – ako mu predchádzať?

rss

Dlhodobým alebo občasným pálením záhy trpí takmer polovica dospelej populácie. Čo je príčinou, a ako tomuto nepríjemnému stavu predísť?

Moderný štýl života je spojený so zhonom, neustálym duševným stresom, nedostatkom pohybu a konzumáciou priemyselne upravovaných potravín. Nesprávna životospráva a zlé stravovacie návyky (ale aj iné podnety) vedú k tzv. refluxu, teda k poruche pri ktorej do pažeráka preniknú žalúdočné kyseliny. Kým žalúdok chráni pred vplyvmi žalúdočných štiav špeciálny sliznicový „poťah“, pažerák je pred žalúdočnou kyselinou nechránený. Prienik žalúdočného obsahu zo žalúdka smerom hore do pažeráka preto vyvoláva pálčivú bolesť nazývanú ako pálenie záhy.

Páli ma záha – čo s tým?

Pálenie záhy často prichádza po smažených, tučných alebo silno korenených jedlách či krémových zákuskoch, v momente keď si konzument po poriadnej večeri ľahne. V takejto situácii pomôže okamžitý prechod do vzpriamenej polohy. Spoľahlivým prostriedkom okamžitej úľavy sú antacidá neutralizujúce kyslosť žalúdočných štiav. Väčšinou siahame po antacidách z lekárne, medzi nimi sa nájdu aj prírodné a homeopatické prípravky.

Ak nie je lekáreň na dosah, pomôže vám:

1. zásaditá minerálka (napr. Fatra alebo Cígeľská prírodná minerálna voda),

2. zázvorový, feniklový alebo ďumbierový čaj,

3. pohár vody s lyžicou citrónovej šťavy,

4. ak nemáte k dispozícii nič z uvedeného, skúste aspoň pohár čistej vody v kombinácii s nenáročnou prechádzkou,

5. môže pomôcť aj trocha jedlej sódy (bikarbóny).

Najlepšia je prevencia

- Neprejedajte sa – jedzte s mierou, do polosýta.

- Obmedzte príjem smažených, tučných, silno korenených jedál, cukroviniek, kofeínových a sýtených nápojov, ale aj alkohol a cigarety. Prípadne si poznačte, po ktorých jedlách vás páli záha, a vyhnite sa im.

- Zabudnite na bezmyšlienkovité hltanie jedla, namiesto toho si jedlo sústredene vychutnávajte a dôkladne ho požujte.

- Spestrite si každý deň pravidelným cvičením a podľa možností pohybom na čerstvom vzduchu.

- Udržiavajte si dobrú náladu – žalúdok a tráviaci trakt do značnej miery reagujú na stav mysle. Stres vyvažujte cvičením jogy, relaxáciami a kontaktom s blízkymi ľuďmi či domácim miláčikom.

Pálenie záhy nepodceňujte, ak trpíte intenzívnym alebo opakovaným pálením záhy, navštívte pre istotu svojho lekára.

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz