Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
43%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Obľubujete zelený šalát?

rss

Šalát sa stal tradičnou prílohou takmer ku každému jedlu. Dámy ho jedia predovšetkým kvôli jeho nízkym kalóriám, deťom ho dávame kvôli prísunu železa. Čo iné nám však šalát môže ponúknuť?

Je sporné, odkiaľ sa k nám šalát dostal. Niektoré zdroje hovoria, že ho zo Stredomoria doviezli mnísi. Verili, že pomáha prekonávať pohlavný pud a nečisté myšlienky. Dnes by tomu uveril už len málokto. Pravdou však zostáva, že ho ľudia po celom svete majú veľmi radi. Nie len kvôli jeho chuti, no aj účinkom. Najsilnejší účinok zapríčiňuje vláknina v ňom. Pomáha tráviacej sústave – vyprázdňovaniu, pohybom čriev no a samozrejme aj samotnému tráveniu.

Šalát by mal človeka zbaviť únavy a zlepšiť mu náladu. Spôsobuje to horčík, ktorého zásoby v šaláte nájdeme tiež. Ten povzbudzuje látkovú výmenu, bráni nervozite, unavenosti a strate energie. Okrem toho posilňuje svaly, najmä náš najdôležitejší – srdce. Pozitívny na ňom je aj fakt, že obsahuje 95% vody. Jesť ho teda môžete tzv. do nemoty :)

Vďaka vysokému podielu vody je močopudný. Medzi jeho pozitívne účinky na človeka patrí aj detoxikácia organizmu. Červenolisté druhy šalátov obsahujú navyše mnoho karoténu. Ten chráni človeka pred rakovinou kože. Pri slnení teda na chvíľku odložte všetky maškrty a pochrumkajte si na šaláte. Ako pravý zajac :)

Okrem červenolistého šalátu poznáme aj zelený. Tieto dva patria do skupiny tzv. hlávkových šalátov. Ďalšími skupinami sú šalát rímsky, ktorý sa podobá čínskej kapuste a šalát ľadový. Vypestovať si ich môžete jednoducho aj doma. Nepotrebujú žiadnu špeciálnu starostlivosť. Dorastajú veľmi rýchlo, zhruba do 30 dní. Navyše, ak šalát v záhradke odrežete tesne nad srdiečkom a korene necháte v zemi, dorastie znovu aj sám.

TIP: Ak chcete zo šalátu získať čo najviac živín, trhajte hlavne zelené listy. Konzumujte ich čerstvé. Teplom a skladovaním pri izbovej teplote sa zo šalátu vytráca vitamín C a kyselina listová.

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz