Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Obilniny na ktoré zabúdame

rss

Slováci zabúdajú na zdravé jedlá a miesto toho dávajú prednosť nezdravému a rýchlemu stravovaniu. Profesor Ján Plesník tvrdí, že základom výživy obyvateľstva nielen na Slovensku, ale na celom svete, sa stáva len niekoľko plodín, ktoré môžeme bez problémov spočítať na dvoch rukách. Je smutné, že vzácne obilniny, ktoré boli súčasťou jedálnička našich predkov, v dnešnej dobe konzumujeme len veľmi málo.

Poďme sa spoločne pozrieť ktoré obilniny máme na mysli.

Pohánka

Obsahuje ľahko stráviteľné bielkoviny, minerálne látky ako vápnik, železo, fosfor, zinok, horčík, draslík, meď a mangán. Okrem toho je tiež bohatá aj na vitamín B a cholín. Tieto látky pomáhajú regenerovať pečeňové bunky.

Pohánka je vhodná najmä pre celiatikov, pretože neobsahuje žiadny lepok. Je tiež vhodná pre ľudí, ktorí trpia na hemoroidy a kŕčové žily. Odporúča sa aj pri žalúdočných alebo dvanástnikových vredoch. Tiež je vhodná aj pre diabetikov, tehotné ženy, a aj malé deti.  

Pohánku si môžete zakúpiť najmä v špecializovaných bio obchodoch alebo si ju objednať prostredníctvom internetu v podobe krupice, pohánkovej múky, cestovín, vločiek a pod.

Aj pri pohánke platí jedno pravidlo, a to všetko s mierou. Pravidelná konzumácia môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku, takže v prípade, ak máte problémy s vysokým krvným tlakom, určite neodporúčame častú a pravidelnú konzumáciu pohánky.

Špalda

Táto zdravá obilnina je prastarým druh pšenice, ktorý ale nebol šľachtený, no aj napriek tomu si zachovala množstvo výživných látok. Špalda aj zdrojom draslíka, horčíka a ďalších minerálov, ktoré podporujú činnosť srdca. Obsahuje aj vitamíny A, B a  E. Je bohatá aj na kvalitné rastlinné bielkoviny, sacharidy, a tiež aj na nenasýtené mastné kyseliny. Vďaka obsahu beta-karoténu pôsobí na telové bunky regeneračne a chráni organizmus pred rôznymi infekciami.

Špalda je ľahko stráviteľná a jej konzumácia podporuje trávenie a činnosť čriev. Pozor ale na to, že špalda nie je bezlepková, no niektorí ľudia s alergiou na pšeničný lepok tento lepok znášajú dobre. V prípade, ak trpíte na celiakiu, radšej sa ohľadom konzumácie poraďte so svojim lekárom.

 Špaldu si môžete zakúpiť vo forme múky, krupice, vločiek, cestovín a pod.

 

TIP: Zdravé pohánkové alebo špaldové produkty môžete nájsť aj tu

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz