Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
18%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
42%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Najlepšia strava pre výkonnosť mozgu

rss

Stáva sa vám, že si neviete spomenúť na každodenné veci? Čo ste mali cez deň v pláne, čo je potrebné zariadiť, kedy máte termíny u lekárov? Príčinou môže byť prepracovanosť, ale aj chýbajúca výživa. Čo jesť, aby váš mozog zostal fit? Odborníci odporúčajú zeleninu, ovocie, ryby, celozrnné pečivo, ale aj čokoládu a kávu.

Spestrite svoj tanier zeleninou a ovocím

Farebné ovocie a zelenina, ako napríklad zelená listová zelenina, papriky, reďkovky, či bobuľové ovocie, majú mnoho karotenoidov a antokyánov, čo sú antioxidanty, ktoré im dávajú ich pestré sfarbenie. Antioxidanty okrem iného chránia bunky mozgu pred poškodením, ktoré spôsobujú voľné radikály. Voľné radikály sú škodlivé molekuly vyvolávajúce zápaly a do tela sa dostávajú zlou stravou a fajčením. Zelená listová zelenina a zelená fazuľa tiež telu dodávajú folát, ktorý pomáha v organizme vytvárať neurotransmitery, chemické látky podmieňujúce myslenie a náladu.

Nezabúdajte na rybu

Ryby sú najlepším zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré sú veľmi potrebné pre zdravý mozog. Membrány mozgu využívajú tento zdravý tuk na zlepšenie bunkovej štruktúry a signalizáciu medzi mozgovými bunkami, čo sa odráža na zlepšovaní kognitívnej funkcie. Omega-3 mastné kyseliny tiež potláčajú chronický zápal, ktorý môže poškodiť mozgové bunky a viesť ku kognitívnemu úpadku.

Odborníci na stravu preto odporúčajú zaradiť ryby, špeciálne lososa, sardinky, makrelu alebo pstruha, do jedálnička aspoň raz za týždeň. Omega-3 mastné kyseliny môžete získať aj z vlašských orechov, chia, ľanových a konopných semienok.

Zamaškrťte si na čokoláde

Čokoláda obsahuje kakao, v ktorom sú flavonoly, zlúčeniny správajúce sa ako antioxidanty. Flavonoly pomáhajú zachovávať bunky mozgového kmeňa, ktoré sú pre organizmus potrebné, pretože produkujú nové mozgové bunky. Chronický zápal alebo začiatky ochorenia buniek mozgového kmeňa teda môže poškodiť tieto reparačné bunky a tým ohroziť aj iné bunky zodpovedné za pamäť a myslenie. Doprajte si preto denne jednu, či dve kocky kvalitnej tmavej čokolády a ochráňte tak svoju pamäť.

Doprajte si celozrnné pečivo

Preferovaným „palivom“ mozgu je glukóza, ktorá sa najjednoduchšie získava zo sacharidov. Bez dostatku glukózy v tele môžete trpieť závratmi a zahmlievaním pred očami. Ak sa v strave chcete vyhnúť rafinovaným sacharidom, uprednostnite vo nej celozrnné pečivo. To obsahuje vlákninu a pomáha udržiavať cukor v krvi na rovnomerných hladinách.

 Pomáha aj káva

Ak ste fanúšikom kávy, či kvalitného čaju, neprestaňte ich piť. Kofeín pomáha chrániť pred kognitívnym poklesom mozgu súvisiacim s vekom. Štúdie ukázali, že približne 500 mg kofeínu denne (čo je ekvivalent cca 5 šálok kávy) môže pomôcť vyhnúť sa problémom s pamäťou. Odborníci však varujú pred užívaním doplnkov kofeínu, ktoré telo zaplavujú veľkými množstvami kofeínu naraz.

Fotogaléria

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz