Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
16%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Kvalitné a lacné proteíny z vašej záhradky

rss

Proteíny (nazývané aj bielkoviny) sú základné stavebné „kamene“ pre budovanie svalovej hmoty – preto sú tak požadované napr. kulturistami. Funkcia proteínov v ľudskom tele je však omnoho komplexnejšia. A aj keď ich prirodzeným hlavným zdrojom je mäso, môžete si doplnkové zásoby kvalitných proteínov vypestovať vo svojej záhradke...

Hrach

Hrach obsahuje mnoho vitamínu C (cenného antioxidantu), vitamínov skupiny B, ale aj karoténu (pre zdravý zrak a sliznice) a minerálnych látok. Vzhľadom na nenáročné pestovanie je to lacný zdroj kvalitných proteínov. Vysoký objem proteinov si zachováva aj v mrazenom stave.

Šošovica

Šošovica vyniká skvelými nutričnými hodnotami a aspoň raz do týždňa by ste si ju určite mali dopriať napríklad vo forme polievky. Odporúča sa na zníženie hladiny cholesterolu v krvi, ale aj ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Je výdatným zdrojom vápnika, železa a kvalitných proteínov – zvlášť sa odporúča v kombinácii s celozrnným chlebom. Oproti fazuli sa rýchlejšie pripravuje a je ľahšie stráviteľná.

Tekvicové semienka

Tekvicové semienka obsahujú zinok, horčík, železo, mangán, meď, celé spektrum vitamínov (vrátane B17 – nádejnej zbrane proti nádorovým ochoreniam) a samozrejme proteíny. Aj keď sa bežne konzumujú pražené semienka, z liečebných dôvodov sa niekedy uprednostňuje konzumácia surových semienok. Tekvicové semienka sú považované za prevenciu rakoviny prostaty u mužov.

Fazuľa

Fazuľa v čerstvom alebo sušenom stave obsahuje omnoho viac proteinov ako sterilizovaná. Poteší vysokým obsahom vlákniny, minerálnych látok a vitamínov. Je vyzdvihovaná ako prevencia pred celým radom nebezpečných ochorení vrátane rakoviny, znižuje hladinu tzv. zlého cholesterolu, prospieva aj v tehotenstve pri vývoji zdravého plodu. Nepríjemnej plynatosti predídete tým, že fazuľu pred varením namočíte na 5 hodín do vody, a potom ju dáte variť do novej vody. Nezabudnite fazuľu dôkladne požuť.

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka sú výborným zdrojom vitamínov skupiny B, vitamínu E, minerálnych látok, esenciálnych mastných kyselín a antioxidantov. Vďaka tomu majú silné protirakovinové a protizápalové účinky. Cenné sú aj pre svoj obsah proteínov. Odporúča sa konzumovať cca 2 polievkové lyžice slnečnicových semienok denne.

Na záver

Ďalšími cennými zdrojmi proteínov sú napríklad ovsené vločky, kakao, bôb, cícer, avokádo, arašidy, mandle, orechy. Proteíny rastlinného pôvodu žiaľ nie sú nie tak komplexné ako tie živočíšneho pôvodu. Nezabudnite preto na dostatočnú konzumáciu rôznych druhov mäsa, rýb, syrov a vajíčok.

TIP: Nemáte záhradku? Skúste si plodiny plné proteínov kúpiť v online inzercii poctivých potravín na našom portáli.

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz