Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
44%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Je brokolica zdravá?

rss

Brokolica je základnou potravinou v mnohých častiach sveta a možno ju nájsť v mnohých populárnych jedlách. Žiaľ, brokolica nepatrí medzi zeleniny, ktoré sa často objavujú na našich tanieroch. To by sa malo zmeniť, a preto si prečítajte 6 dôvodov, pre ktoré by ste brokolicu mali zaradiť na svoj jedálny lístok.

Pôvod brokolice

Brokolica nie je pôvodnou zeleninou. Bola na zákazku vyšľachtená z divokej kapusty s jediného dôvodu – aby lepšie chutila. Divoká kapusta je tiež pôvodcom karfiolu, kalerábu, ružičového kelu a kapusty v podobe, ako ju poznáme dnes.

Je brokolica zdravá?

Áno, brokolica je zdravá. Obsahuje mnoho vitamínov a má veľa zdravotných výhod. Tu je aspoň 6 z nich:

1.Znižuje cholesterol

Brokolica znižuje hladinu cholesterolu v krvi vďaka svojmu vysokému obsahu rozpustnej vlákniny, ktorá sa naň viaže. Táto väzba umožňuje cholesterol jednoduchšie vylučovať z tela a tak znižuje jeho celkovú úroveň v tele.

Zaujímavé je, že oveľa účinnejšie sú v tomto ohľade klíčky brokolice ako jej zrelá forma. Extrakt z klíčkov brokolice má silné účinky na znižovanie hladiny cholesterolu a tiež na znižuje ukladanie lipidov v tele.

2.Detoxikácia

Jedna zo štúdii ukázala, že klíčky brokolice napomáhajú organizmu pri zbavovaní sa karcinogénov. Veľké množstvo nápomocných obranných enzýmov možno nájsť najmä u veľmi mladých (cca š-dňových) klíčkov, ktoré sú 10 až 100-krát účinnejšie ako staršie rastlinky.

3.Zdravie srdca

Okrem znižovania hladiny cholesterolu brokolica pomáha zdraviu aj posilnením ciev. Sulforafan, zlúčenina síry, obsiahnutý v brokolici má protizápalové účinky a je schopný zabrániť a zvrátiť škody spôsobené zhrubnutím krvných ciev v dôsledku vysokej hladiny cukru v krvi.

Brokolica obsahuje aj komplex vitamínov B, ktorý pomáha regulovať v tele aminokyselinu homocysteín, ktorá sa zvyšuje spolu s nadmernou spotrebou červeného mäsa. Vysoký obsah tejto aminokyseliny v tele spôsobuje ischemickú chorobu srdca.

4.Trávenie

Najznámejšou výhodou brokolice je jej schopnosť podporovať trávenie. Túto výhodu možno pripísať vysokému obsahu vlákniny, ktorá pomáha udržať pravidelnú stolicu a zdravú hladinu baktérií v črevách.

5.Zdravie očí

Karotenoidy luteín a zeaxantín známe ako „očné vitamíny“ sú tiež obsiahnuté v brokolici. Tieto látky chránia oči pred dvoma stavmi oslabujúcimi oči, videnia a kvalitu života – pred makulárnou degeneráciou a šedým zákalom.

6.Protizápalové účinky

Už spomínaný sulforafan má aj protizápalové účinky. Jeho schopnosťou blokovať enzýmy spôsobujúce deštrukciu kĺbov tým, že zastaví kľúčovú molekulu spôsobujúcu zápal, môže brokolica pomôcť pri zmiernení bolestí pri artritíde.

Brokolica obsahuje aj látky, ktoré majú potenciál zmierniť vplyv látok spôsobujúcich alergie v tráviacom trakte a tak znížiť riziko vzniku jeho chronického zápalu.

Ako jesť brokolicu

Brokolicu si môžete pripraviť varenú, pečenú, zapekanú, sparenú a môžete ju jesť aj surovú. Pri surovej forme si ale dávajte pozor na množstvo a častosť jej jedenia, nakoľko surová brokolica obsahuje veľa síranov, ktoré môžu spôsobiť nadúvanie. Na druhej strane však surová brokolica obsahuje oveľa viac vitamínu C.

Zdroj obrázku: foodmatters.com

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz