Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
18%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
42%
Blízkosť predajne
9%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Magazín

Čo robiť, ak chce byť vaše dieťa vegetariánom

rss

„Mäso mi nechutí! Mäso jesť nechcem a nebudem!“ Tieto výroky môžu u mnohých rodičov spôsobiť výbuch paniky: Ako vegetariánska strava nahradí všetky živiny, ktoré moje dieťa potrebuje? Budem musieť variť na dvakrát? Môžem mu/jej to dovoliť? Na nasledujúcich riadkoch si prečítajte, ako postupovať, ak vaše dieťa od požiadavky byť vegetariánom nechce ustúpiť.

Plánovanie jedál

Na začiatok by sme chceli upozorniť na to, že ak ste rodina, ktorá normálne konzumuje mäso, pre vaše „vegetariánske“ dieťa nebude postačovať, ak mu dáte jesť to isté, čo ostatným, len bez mäsa. Tak by totiž nemalo dostatok živín, ktoré sú pre dieťa potrebné, aby rástlo a vyvíjalo sa. Potrebné preto bude, aby ste venovali nejaký čas plánovaniu a príprave jeho jedál. 

Spravte si malý výskum

Na začiatku by ste si mali spraviť výskum, čo vášmu dieťaťu v jeho veku nemôže vo výžive chýbať a čo všetko z týchto živín sa nachádza a prijíma práve z mäsa, ktoré váš potomok odmieta.

Odborníčka na výživu Kate Di Prima zdôrazňuje najmä potrebu zinku, železa, proteínov a bielkovín, ktoré my, „mäsožravci“, získavame jedením mäsa. Dať teda dieťaťu len tanier zeleniny a ovocia, alebo mu dovoliť jesť cereálie trikrát denne, nebude vyhovovať výživovým požiadavkám tela dieťaťa. Každá zo spomínaných živín sa však dá nájsť aj v rastlinnej strave a je ju tak možné nahradiť.

Ako nahradiť živočíšne bielkoviny

Mäso organizmu poskytuje predovšetkým ľahko absorbovateľný zdroj bielkovín. Ako náhrada mäsa v tomto smere dobre poslúžia mliečne výrobky, vajcia, obilniny, strukoviny a rôzne sójové potraviny, ako sú tofu, či tempeh (fermentovaná sója).

Ako doplniť železo

Železo je ďalšou dôležitou živinou absorbovanou predovšetkým z mäsa. Doplniť železo vegetariánskou stravou je o to ťažšie, že telo človeka ho spracúva a prijíma jednoduchšie z mäsa ako z rastlinnej potravy. Dobré vegetariánske zdroje železa zahŕňajú obilniny obohatené železom, celozrnné potraviny, strukoviny, tofu, zelenú listovú zeleninu a sušené ovocie. Na to, aby organizmus vášho dieťaťa dokázal využiť železo z týchto náhradných zdrojov čo najlepšie, je ideálne kombinovať tieto jedlá s potravinami, ktoré sú bohaté na vitamín C. Ten je totiž pri vstrebávaní železa z vegetariánskej stravy veľmi nápomocný.

Vegetariánske potraviny so zinkom

Na to, aby vegetariánske deti prijímali v strave dostatok zinku, nemali by ste v ich jedálničku zabudnúť na množstvo orechov, tofu, strukovín, pšeničných a celozrnných potravín.

Povzbudenie na záver

Vegetariánske jedlá nemusia byť ťažké na prípravu. Dokonca tým, že budete rešpektovať priania svojho dieťaťa, môžete s ním pri príprave jeho jedla stráviť viac času a tak si vytvoriť pekný vzťah. A ktovie, možno zachutí táto strava aj vám a hoci sa mäsa nevzdáte, vyskúšate nové recepty, do ktorých zahrniete aj niečo z stravy svojho malého vegetariána.

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz