Ak máte vytvorené konto prihláste sa, ak konto nemáte zaregistrujte sa
Anketa
Čo je pre vás pri nákupe potravín najdôležitejšie?
Cena
17%
Že sú vyrobené na Slovensku
31%
Známy pôvod - výrobca
43%
Blízkosť predajne
9%
Magazín

Biomila - špalda pre naše zdravie

rss

Chcete schudnúť? Chcete si prečistiť organizmus? Chcete sa vyhnúť rakovine hrubého čreva, infarktu, alebo žlčovým kameňom? Chcete sa zbaviť chronickej zápchy? Skrátka - chceli by ste žiť zdravo? Tak vám poviem iba toto: jedzte vlákninu!

Slovom "vláknina" sa označujú zložené cukry (polysacharidy), ktoré pochádzajú výlučne z rastlinnej potravy. Naše telo ich však prakticky nedokáže rozložiť a absorbovať, a tak sú vlastne akousi balastnou látkou, ktorá iba prechádza našim tráviacim traktom. Prečo je teda vláknina pre nás taká potrebná? Vedci celého sveta sa už pred štyridsiatimi rokmi zamýšľali nad jej vplyvom na zdravie, a tak dnes už vieme, že vďaka vláknine dokážeme predchádzať mnohým civilizačným chorobám, ba dokonca si dokážeme kontrolovať telesnú hmotnosť.

Vláknina má totiž schopnosť viazať vodu v tele a napučiavať, čím zväčšuje svoj objem. Vďaka tomu máme skôr pocit nasýtenia a potrava ľahšie prechádza črevami. Zároveň reguluje vstrebávanie tukov a znižuje ich hladinu v krvi. Tak sa tuky neukladajú na stenách ciev a klesá riziko infarktu. Vláknina spomaľuje vstrebávanie cukrov v krvi, čo pomáha najmä diabetikom a zároveň upravuje aj hladinu cholesterolu, pretože viaže mastné kyseliny. Keďže vláknina z tela odvádza aj prebytočné žlčové kyseliny, zabraňuje vzniku žlčových kameňov. Vláknina viaže vodu a tým sa rýchlejšie dostáva do hrubého čreva, kde pôsobí ako upratovacia čata. Hrubé časti očisťujú steny čreva, zabraňujú vzniku výrastkov, odvádzajú škodlivé látky vrátane rakovinotvorných a pôsobia zároveň proti zápche. Vláknina na svojej ceste črevami upravuje črevnú mikroflóru, a tým zlepšuje aj našu obranyschopnosť. Pôsobí teda aj ako probiotikum (napr. po užívaní antibiotík harmonizuje črevné spoločenstvá a zlepšuje trávenie).

Vlákninu rozdeľujeme na dva druhy – rozpustnú vo vode, ktorá sa nachádza najmä v ovocí a zelenine (pektín priaznivo pôsobí na metabolizmus cukrov a spomaľuje ich vstrebávanie) a na vlákninu vo vode nerozpustnú, nazývanú aj „hrubá“ vláknina (celulóza). Tú obsahujú hlavne obilniny a celozrnné výrobky a napomáha dobrému tráveniu a vyprázdňovaniu. Odporúčaná denná dávka príjmu je asi 22 – 30 g vlákniny. Príjem nad 60 g za deň však už môže byť pre telo škodlivý. Žiaľ, prieskumy dokazujú, že vlákniny máme dnes v strave príliš málo, a tak sa boríme s rôznymi zdravotnými problémami, ktorým by sa dalo vyhnúť správnou životosprávou a dostatočným pohybom. Kde teda vlákninu hľadať?

Predovšetkým v čerstvom ovocí a zelenine, v strukovinách, orechoch, rôznych semenách (napr. jablká, čierne ríbezle, kapusta, tekvica, šípky, sušené datle, mandle, arašidy, sušené figy, hrášok, fazuľa, atď.). A potom najmä v celozrnných výrobkoch z obilia – napr. celozrnných cestovinách, ovsených vločkách, pečive, obilných otrubách apod. Odporúčame najmä pšenicu špaldovú, pretože obsahuje oveľa viac vlákniny ako obyčajná pšenica a vďaka jej mäkšiemu obalu zrna je vhodnejšia pre celozrnné výrobky.

Verili by ste, čo všetko je ukryté v malom zrniečku špaldy? Má vysoký obsah bielkovín (17%), ktoré majú významnú nutričnú hodnotu a iné zloženie aminokyselín ako bielkovina bežnej pšenice. Tuk, ktorý obsahuje (2,5%) má priaznivé zloženie mastných kyselín, najmä kvôli vysokému podielu nenasýtených mastných kyselín. Je bohatá na vitamíny skupiny B, vitamíny A a E a tiež minerálne látky (fosfor, draslík, horčík, vápnik, zinok). Vysoký obsah lepku v špalde jej dáva vynikajúce pekárenské vlastnosti a pečivo zostáva dlhšie čerstvé a šťavnaté. Našli sa dokonca ľudia alergickí na pšeničný lepok, ktorý lepok v špalde znášajú (pozn.: celiatikom odporúčame konzuláciu s lekárom!). Špalda stimuluje imunitný systém a obsahom beta-karoténu pôsobí regeneračne na telové bunky a chráni telo pred infekciami.

Špaldu si môžete dať na raňajky - ako vločky, či špaldovú kávovinu - bezkofeínovú náhradu kávy. Na obed so špaldovou múkou zahustíte polievku, pripravíte šalát a prílohu z celého, alebo obrúseného zrna špaldy (tzv. kernotto, či bulgur). Môžete tiež uvariť halušky, pirohy, lokše a rôzne cestoviny (najlepšie celozrnné). Po obede si zamaškrtíte na sladkom koláči zo špaldovej múky a na večeru si dajte kúsok špaldového chleba alebo pečivo so zeleninou. Pri telke, či knihe vám špaldové celozrnné tyčinky alebo minigrissiny nielenže zaženú hlad, ale budete mať aj dobrý pocit zo zdravého večerného chrumkania.

Špaldové zrnko je v klase obalené dvojitou plevou a je preto lepšie chránené voči vonkajším vplyvom znečisteného životného prostredia. Preto je ako stvorená pre pestovanie v ekologickej poľnohospodárskej výrobe. Pestujú ju najmä vo Švajčiarsku, Nemecku, Rakúsku. Na Slovensku ju pestuje napr. aj spoločnosť Ekotrend Myjava, spol. s r.o., ktorá špaldovú pšenicu spracúva na rôzne výrobky a predáva ich pod značkou Biomila vo vybraných obchodných sieťach, či v predajniach zdravej výživy, alebo aj na svojom ishope www.ekotrendmyjava.sk .

Denne by sme mali zjesť asi 1000 g rastlinnej potravy. Odborníci odporúčajú kombinovať vlákninu vo vode rozpustnú a vlákninu vo vode nerozpustnú v pomere 3:1. No pritom nesmieme zabúdať ani na dostatočný príjem tekutín a minerálnych látok, najmä železa, zinku, horčíka a vápnika.

Tak si dnes na olovrant nakrájajte čerstvé jabĺčko a na raňajky si doprajte cereálne vločky s ovocím. Na obed si môžete uvariť celozrnné cestoviny so zeleninou a inšpiráciu môžete načerpať aj z ďalších receptov na stránke Ekotrendu Myjava, spol. s r. o.

 

Komentáre

Pridať komentár

Na stránke by som zmenil / chýba mi:
E-mail (nepovinný):
Odoslať dotaz